Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (SERVIS ATAS BAHU)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          2 April 2014 (Selasa)
Masa                :         0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori jaring dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Servis Atas Bahu  
Standard Pembelajaran : 1.7.1, 2.7.1 & 5.3.1   
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan servis atas bahu menggunakan tangan dan alatan. 

            Kognitif :          i.  mengenalpasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar bola.
                                  
Afektif:            i.  berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan servis atas bahu.      
                       ii. memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti servis atas bahu dan bersedia menerima cabaran.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid tahu melakukan servis menggunakan tangan aras pinggang.
Penerapan nilai          : Kerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Moral

BSPP   : Bola getah (20), bola kertas (20) , skital (16) 

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Permainan simulasi “Bola beracun”













2.       Regangan dinamik










1.         Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut kumpulan pada garisan yang telah disediakan.
2.       Seorang murid akan mendapat sebiji bola kertas atau bola beracun.
3.       Murid perlu membaling bola ke arah pihak lawan untuk mengalahkan mereka.
4.       Murid yang terkena bola beracun perlu keluar daripada kawasan permainan.
5.       Murid boleh mengambil bola yang dibaling oleh pihak lawan.
6.       Baling bola pada aras bahu.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
    M     M     M     M     M


    M     M     M     M     M
G

    M     M     M     M     M


    M     M     M     M     M

 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

    = sketel

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
Bola kertas (20)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)
















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran



2.       Aktiviti 1 (Servis Atas Bahu Berpasangan Jarak Dekat)















3.       Aktiviti 2 (Servis Atas Bahu Berpasangan Jarak Jauh)

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah servis atas bahu.

·         Berpasangan, ambil sebiji bola.
·         Servis bola atas bahu menggunakan tangan ke arah pasangan.
·         Pasangan perlu tangkap bola yang diservis oleh pasangan mereka.
·         Kemudian, lakukan perkara sama secara bergilir-gilir.
·         Jarak antara rakan adalah sejauh 3 meter.

Fokus Pembelajaran:
·         Servis menggunakan tapak tangan pada aras atas bahu ke arah rakan.
·         Pukul bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·         Lihat kedudukan rakan sebelum melakukan servis.

·         Servis bola atas bahu menggunakan tangan ke arah pasangan.
·         Pasangan perlu tangkap bola yang diservis oleh pasangan mereka.
·         Kemudian, lakukan perkara sama secara bergilir-gilir.
·         Jarak antara rakan adalah sejauh 5 meter.

Fokus Pembelajaran:
·         Servis menggunakan tapak tangan pada aras atas bahu ke arah rakan.
·         Pukul bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·         Lihat kedudukan rakan sebelum melakukan servis.








Berpasangan
 

  M         M         M        M      M      M


 


  M         M         M        M      M      M

                          G 

Petunjuk:
G = Guru
M = Murid











Bola getah (20)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi servis bola atas bahu..
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.







Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil

“Hujan Bola”
·         Murid dalam kumpulan kecil.
·         Setiap kumpulan dibahagikan kepada dua pasukan.
·         Tiga orang dari pasukan A membuat servis serentak dari zon servis.
·         Pasukan B cuba menangkap bola yang diservis oleh pasukan A dan terus membuat servis dari zon servisnya.
·         Satu mata diberi kepada pasukan yang membuat servis bagi setiap bola yang gagal ditangkap.
·         Pasukan yang berjaya mendapat mata terbanyak dikira sebagai pemenang.
Bola getah (20), skital (16)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Servis menggunakan tapak tangan pada aras atas bahu ke arah rakan.
·         Pukul bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·         Lihat kedudukan rakan sebelum melakukan servis.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.


·         Mencari maklumat berkaitan aktiviti yang menggunakan servis atas bahu dalam permainan.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








Tiada ulasan: