RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 2 April 2014 (Selasa)
Masa
: 0930 – 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran asas
permainan kategori jaring dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Servis Atas Bahu
Standard Pembelajaran : 1.7.1, 2.7.1 & 5.3.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan servis atas bahu menggunakan tangan
dan alatan.
Kognitif : i. mengenalpasti titik kontak semasa melakukan
servis, menerima dan menghantar bola.
Afektif: i. berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli
kumpulan semasa melakukan servis atas bahu.
ii. memperlihatkan rasa
seronok melakukan aktiviti servis atas bahu dan bersedia menerima cabaran.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu melakukan servis menggunakan
tangan aras pinggang.
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Bola getah (20), bola kertas (20) , skital (16)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Permainan
simulasi “Bola beracun”
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut
kumpulan pada garisan yang telah disediakan.
2.
Seorang murid akan mendapat sebiji bola kertas
atau bola beracun.
3.
Murid perlu membaling bola ke arah pihak lawan
untuk mengalahkan mereka.
4.
Murid yang terkena bola beracun perlu keluar
daripada kawasan permainan.
5.
Murid boleh mengambil bola yang dibaling oleh
pihak lawan.
6.
Baling bola pada aras bahu.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= sketel
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola kertas (20)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 (Servis Atas Bahu Berpasangan Jarak Dekat)
3.
Aktiviti
2 (Servis Atas Bahu Berpasangan Jarak Jauh)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah servis atas bahu.
·
Berpasangan, ambil sebiji bola.
·
Servis
bola atas bahu menggunakan tangan ke arah pasangan.
·
Pasangan
perlu tangkap bola yang diservis oleh pasangan mereka.
·
Kemudian,
lakukan perkara sama secara bergilir-gilir.
·
Jarak
antara rakan adalah sejauh 3 meter.
Fokus Pembelajaran:
·
Servis
menggunakan tapak tangan pada aras atas bahu ke arah rakan.
·
Pukul
bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·
Lihat
kedudukan rakan sebelum melakukan servis.
·
Servis
bola atas bahu menggunakan tangan ke arah pasangan.
·
Pasangan
perlu tangkap bola yang diservis oleh pasangan mereka.
·
Kemudian,
lakukan perkara sama secara bergilir-gilir.
·
Jarak
antara rakan adalah sejauh 5 meter.
Fokus Pembelajaran:
·
Servis
menggunakan tapak tangan pada aras atas bahu ke arah rakan.
·
Pukul
bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·
Lihat
kedudukan rakan sebelum melakukan servis.
|
Berpasangan
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (20)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi servis bola atas bahu..
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Hujan Bola”
|
·
Murid dalam kumpulan kecil.
·
Setiap kumpulan dibahagikan kepada dua pasukan.
·
Tiga orang dari pasukan A membuat servis serentak dari
zon servis.
·
Pasukan B cuba menangkap bola yang diservis oleh
pasukan A dan terus membuat servis dari zon servisnya.
·
Satu mata diberi kepada pasukan yang membuat servis
bagi setiap bola yang gagal ditangkap.
·
Pasukan yang berjaya mendapat mata terbanyak dikira
sebagai pemenang.
|
|
Bola getah (20), skital (16)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Servis
menggunakan tapak tangan pada aras atas bahu ke arah rakan.
·
Pukul
bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·
Lihat
kedudukan rakan sebelum melakukan servis.
·
Kita perlu bekerjasama
dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.
·
Mencari
maklumat berkaitan aktiviti yang menggunakan servis atas bahu dalam
permainan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan