RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 21 Julai 2014 (Isnin)
Masa
: 0800 – 0830
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Mawar
Bilangan Murid : 36
orang ( 22 lelaki & 14 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.14
Berkebolehan melakukan aktiviti rekreasi dan kesenggangan.
Tajuk
: Pandu Arah
Standard Pembelajaran : 1.14.2, 2.14.2 & 5.4.3
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan aktiviti pandu arah berdasarkan
mata angin.
Kognitif : i. mengaplikasikan pengetahuan mata angin untuk
mencari arah.
Afektif: i.
bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
ii. menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan
aktiviti.
Kemahiran Berfikir:
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu alat
yang digunakan untuk pandu arah.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Kemahiran Hidup
BSPP : Kad
arahan (18) , kompas (6) , skital (6).
EMK: Keusahawanan
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Touch and Go
2. Regangan dinamik
|
·
Berdiri dalam barisan mengikut kumpulan.
·
Bergerak ke arah yang diminta dan sentuh kon.
·
Contoh arahan: Bergerak ke timur, barat, utara atau selatan.
·
Kembali semula ke garisan permulaan.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Arah sasaran
|
Skital (4).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Kenal Kompas)
3. Aktiviti 2
(Mengenal Arah Mata Angin)
|
·
Aktiviti
hari ini ialah pandu arah.
·
Murid dibahagikan
kepada kumpulan kecil.
·
Setiap kumpulan
dibekalkan dengan sebuah kompas.
·
Mengenal pasti jarum
magnetik berwarna merah merupakan arah mata angin utara.
·
Murid mengenal pasti
arah mata angin yang lain dengan menggunakan kompas.
·
Letakkan kompas di
atas tanah.
·
Skital merah
diletakkan ditempat yang menunjukkan arah utara.
·
Tiga skital lagi
diletakkan pada setiap penjuru untuk membentuk segi empat sama yang
menunjukkan empat arah mata angin.
Fokus Pembelajaran:
·
Guru
tunjuk cara mengendalikan kompas dan cara menentukan arah serta bacaan.
|
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
MMMM
|
Kompas (6)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi penekanan supaya murid selesa melakukan aktiviti dan
alatan tidak bercampur.
Skital (6), kompas (6)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi perhatian.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Jejak Arah
|
·
Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil.
·
Setiap kumpulan berada di tempat permulaan mengikut skital bertanda
nombor kumpulan.
·
Setiap kumpulan bergerak mengikut arahan pada kad pandu arah dengan
bantuan kompas.
·
Setiap kumpulan menyelesaikan tugasan di setiap stesen.
·
Aktiviti dilakukan sehingga ke tempat penamat masing-masing.
|
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Muri
|
Kompas (6), kad arahan (18), skital (6)
Catatan:
·
Guru
akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Nyatakan
apakah bangunan yang terdapat pada timur anda.
·
Apakah
kegunaan kompas.
·
Kita perlu
bekerjasama semasa melakukan aktiviti pandu arah.
·
Menggunakan
permainan pandu arah sebagai aktiviti waktu senggang.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan