Khamis, 14 Ogos 2014

RPH PJ Tahun 4 KSSR (Pandu Arah)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          21 Julai 2014 (Isnin)
Masa                :         0800 – 0830  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Mawar
Bilangan Murid :         36 orang ( 22 lelaki & 14 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.14 Berkebolehan melakukan aktiviti rekreasi dan kesenggangan.
Tajuk                : Pandu Arah
Standard Pembelajaran : 1.14.2, 2.14.2 & 5.4.3  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan aktiviti pandu arah berdasarkan mata angin.

            Kognitif :          i.  mengaplikasikan pengetahuan mata angin untuk mencari arah.
                                  
Afektif:            i. bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
ii. menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
                        

Kemahiran Berfikir:
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu alat yang digunakan untuk pandu arah.    
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Kemahiran Hidup

BSPP : Kad arahan (18) , kompas (6) , skital (6).

EMK: Keusahawanan 






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Touch and Go









2.    Regangan dinamik










·         Berdiri dalam barisan mengikut kumpulan.
·         Bergerak ke arah yang diminta dan sentuh kon.
·         Contoh arahan: Bergerak ke timur, barat, utara atau selatan.
·         Kembali semula ke garisan permulaan.

Lakukan regangan dengan kiraan 8
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.

 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
    = Arah sasaran
Skital (4).
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)








Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
(Kenal Kompas)








3.    Aktiviti 2
(Mengenal Arah Mata Angin)

·         Aktiviti hari ini ialah pandu arah.  


·         Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil.
·         Setiap kumpulan dibekalkan dengan sebuah kompas.
·         Mengenal pasti jarum magnetik berwarna merah merupakan arah mata angin utara.
·         Murid mengenal pasti arah mata angin yang lain dengan menggunakan kompas.

·         Letakkan kompas di atas tanah.
·         Skital merah diletakkan ditempat yang menunjukkan arah utara.
·         Tiga skital lagi diletakkan pada setiap penjuru untuk membentuk segi empat sama yang menunjukkan empat arah mata angin.

Fokus Pembelajaran:
·         Guru tunjuk cara mengendalikan kompas dan cara menentukan arah serta bacaan.
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
MMMMM                 MMMM

   MMMMM            MMMMM

                        G
 
 



















                    MMMM
Kompas (6)

Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi penekanan supaya murid selesa melakukan aktiviti dan alatan tidak bercampur.  


Skital (6), kompas (6)


Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi perhatian.

Kemuncak
(7 minit)
Jejak Arah
·         Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil.
·         Setiap kumpulan berada di tempat permulaan mengikut skital bertanda nombor kumpulan.
·         Setiap kumpulan bergerak mengikut arahan pada kad pandu arah dengan bantuan kompas.
·         Setiap kumpulan menyelesaikan tugasan di setiap stesen.
·         Aktiviti dilakukan sehingga ke tempat penamat masing-masing.
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
MMMMM                  MMMMM

    MMMMM          MMMMM

MMMMM                MMMMM      
                       G
 
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Muri
Kompas (6), kad arahan (18), skital (6)


Catatan:
·         Guru akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Nyatakan apakah bangunan yang terdapat pada timur anda.
·         Apakah kegunaan kompas.




·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti pandu arah.

·         Menggunakan permainan pandu arah sebagai aktiviti waktu senggang.  
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid











Tiada ulasan: