RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 24 Februari 2014 (Isnin)
Masa
: 1020-1050 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas) : 5
Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kecergasan
Tajuk
: 1.5 Kekuatan
Sub-tajuk :
Kekuatan otot tangan dan kaki
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan aktiviti kekuatan
sekurang-kurangnya 8 hingga 10 saat dalam setiap percubaan dengan teknik yang
betul dan selamat.
ii. melakukan
aktiviti kereta sorong secara berpasangan dan lompat katak dengan selamat.
Kognitif :
i. menyatakan tiga otot utama yang terlibat
semasa melakukan aktiviti kereta sorong dan lompat katak dengan betul.
ii.
menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti kereta sorong secara berpasangan.
Afektif:
i. menunjukkan perasaan seronok semasa
menjalani aktiviti kekuatan otot.
ii. mengamalkan
sikap kerjasama semasa dalam permainan.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu dan kenal bagaimana menolak.
Penerapan nilai
: Kerajinan dan kerjasama
Penggabungjalinan:
Pendidikan
Moral
BSPP : Skital (15)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Permulaan
(5 minit)
|
|
·
Bentuk dua barisan. Barisan pertama lelaki dan kedua perempuan.
·
Lari
anak ke arah yang ditunjukkan dan apabila wisel ditiup lakukan aktiviti seperti
melompat, dan menyentuh lantai mengikut arahan.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·
Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·
Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·
Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
|
·
Semasa
latihan bebas
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
·
Semasa regangan spesifik.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
8 minit
|
|
·
Pelajaran pada hari ini
ialah kekuatan otot yang bermaksud kemampuan maksimum seseorang itu untuk
mengatasi sebarang rintangan fizikal.
·
Berdiri dalam barisan.
·
Dalam keadaan mencangkung,
lutut dibengkokkan dan kedua-dua tangan diletakkan di atas lantai.
·
Lompat seperti katak ke
hadapan.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Dalam keadaan mencangkung,
lutut dibengkokkan dan kedua-dua tangan diletakkan di atas lantai.
·
Lompat seperti katak ke
hadapan.
·
Pastikan lutut dibengkokkan
apabila mendarat untuk menyerap hentakan.
·
Semakin kuat melompat,
semakin jauh pergerakan yang akan dihasilkan.
·
Meniarap di atas lantai.
·
Tangan diletakkan di sisi
dan kaki diluruskan.
·
Naikkan badan ke atas
menggunakan tangan dan lutut dirapatkan.
·
Lakukan tekan tubi mengikut
kiraan guru.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Meniarap di atas lantai.
·
Tangan diletakkan di sisi
dan kaki diluruskan.
·
Naikkan badan ke atas
menggunakan tangan dan lutut dirapatkan.
·
Lakukan tekan tubi mengikut
kiraan guru.
·
Tahan selama 8 hingga 10
saat sebelum naikkan badan.
|
5 kumpulan = 5-6 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Berpasangan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan kecil
“Lumba kereta sorong”
|
·
Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.
·
Setiap ahli kumpulan akan mencari pasangan
yang sama jantina.
·
Seorang murid akan merangkak manakala
pasangannya akan memegang kaki rakannya.
·
Murid yang merangkak akan bergerak menuju ke
arah skital.
·
Murid perlu mengelak skital.
·
Setelah sampai di skital, tukar peranan. Murid
yang menjadi penyokong akan menjadi kereta manakala murid yang menjadi kereta
akan menjadi penyokong.
·
Setelah sampai ke kumpulan masing-masing,
tukar dengan pasangan lain.
·
Kumpulan yang berjaya menghabiskan satu
pusingan akan dikira sebagai pemenang.
|
5 kumpulan = 2 kumpulan lelaki 3 kumpulan perempuan
X X X X
X X X X
G
Petunjuk:
X = murid
G = guru
= skital
|
Skital (15)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan
otot paha dan betis.
·
Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan
ke hadapan seberapa jauh yang mungkin
dalam kiraan 4.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui mulut.
·
Antara otot utama yang
terlibat semasa aktiviti kekuatan adalah seperti bisep, deltoid, gastronemius
(betis)dan kuardisep.
·
Pastikan lutut dibengkokkan
semasa melakukan lompat katak untuk menyerap hentakan.
·
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan
kecil.
·
Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan
dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.
·
Boleh malakukan aktiviti kekuatan otot di atas sebagai
aktiviti riadah di waktu petang.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan