Isnin, 11 Ogos 2014

RPH Tahun 4 KSSR (Robot Rabat)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          20 Februari 2014 (Khamis)
Masa                :         0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.5  Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran pergerakan mengikut irama.
Tajuk                :   Robot Rabat  
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 1.5.2, 2.5.1 & 5.4.2  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan pergerakan kreatif bertemakan robot Rabat mengikut muzik yang didengar.   
ii. melakukan aktiviti pergerakan kreatif menggunakan motor kasar seperti melakukan pergerakan robot dengan betul.

            Kognitif :          i.  mengenalpasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertemakan robot mengikut muzik yang didengar..
                                   ii. mereka cipta pergerakan kreatif bertemakan robot mengikut muzik yang didengar.
                                  
Afektif:            i.  membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.   
                       ii. memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan dan mereka cipta
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menari dan mengikuti senamrobik 1 Murid 1 Sukan.   
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Muzik

BSPP : Laptop, muzik dan pembesar suara (1), skrip (1)

EMK: Kreativiti dan inovasi  





BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Latihan bebas.













2.    Regangan dinamik










1.    Berdiri dalam keadaan bersedia.
2.    Dengar ritma lagu sebelum melakukan pergerakan.
3.    Bergerak ikut ritma lagu.
4.    Reka pergerakan secara bebas seperti menari, melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
5.    Duduk mencangkung di tempat sendiri apabila muzik diberhentikan.
6.    Murid-murid yang lambat akan diberikan tekan tubi.

Lakukan regangan dengan iringan muzik:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.    Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.




Dalam bulatan  
  M     M     M     M     M     M

  M                                     M

  M                G                   M

  M                                     M

  M     M     M      M     M    M


                  
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Laptop, muzik & pembesar suara (1)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)




































Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
(Interpretasi Cerita dan Imaginasi)



































3.    Aktiviti 2
(Robor Kaku)


·         Aktiviti hari ini ialah pergerakan berirama iaitu “Robot Rabat”.


·         Berdiri dalam ruang diri.
·         Skrip cerita “Robot Rabat” akan dibacakan dan murid perlu menginterpretasikan cerita berdasarkan imaginasi masing-masing mengikut muzik.

ROBOT RABAT
Kamu adalah Robot bernama Rabat yang dicipta oleh seorang saintis. Mari kita lihat bagaimana Rabat dapat membantu saintis itu dalam makmalnya.

Rabat berjalan ke hadapan, cuba mengangkat beberapa
kotak dan meletakkan kotak di atas rak. Rabat bekerja
keras sepanjang hari. Pada waktu malam, Rabat hilang tenaga dan terus tidur. Fikirkan bagaimana cara Rabat tidur.

Pada keesokan hari, saintis membawa sesuatu dalam poket. Beliau mengeluarkan satu CD, dan menyatakan: “Inilah muzik saya”. Tunjukkan bagaimana Rabat bertindak apabila mendengar muzik pada kali pertama!

Fokus Pembelajaran:
      I.        Terjemahkan atau interpretasikan cerita berdasarkan imaginasi masing-masing mengikut muzik.


·         Skrip diteruskan dengan cerita seperti berikut:

Ya! Apabila Rabat mendengar muzik, adalah sukar baginya berdiri setempat. Ia berjalan di sekitar makmal mengikut detik (beat) muzik sambil bekerja… Mari kita sama-sama bergerak mengikut detik...secara kaku...seperti robot...Bergerak pada aras rendah… cuba lakukan satu lompatan robot!
·         Muzik dimainkan selama satu minit.
·         Isyarat tambahan dibuat seperti berikut:

(Mula dengan skrip “Kadang-kadang Rabat suka…”)
Berjalan lambat, tetapi tambahkan satu lompatan.
Bergerak pantas. Berpusing. Bolehkah anda berpusing seperti robot?
Bergerak ke depan, dan undur.
Menggelungsur ke sisi, ke depan dan ke belakang
Gerakkan tangan dan kepalanya.
Bergerak ke pelbagai arah dan kelajuan, dan dengan pelbagai cara – seperti robot yang sedang seronok bergerak mengikut muzik (tetapi masih kaku).

Fokus Pembelajaran:
·         Terjemahkan atau interpretasikan cerita berdasarkan imaginasi masing-masing mengikut muzik.
·         Lakukan aksi mengikut rentak muzik.




Dalam bulatan 
  M     M     M     M     M     M

  M                                     M

  M                G                   M

  M                                     M

  M     M     M      M     M    M


                  
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






















Dalam bulatan 
  M     M     M     M     M     M

  M                                     M

  M                G                   M

  M                                     M

  M     M     M      M     M    M


                  
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid



Laptop, muzik & pembesar suara (1), skrip (1)

Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid selesa melakukan aktiviti.

























Laptop, muzik dan pembesar suara (1), skrip (1)


Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi perhatian.

Kemuncak
(7 minit)
Persembahan Tarian Robot
·         Cipta pergerakan kreatif berdasarkan tema robot seperti bertemakan aktiviti harian.
·         Lakukan persembahan pergerakan kreatif bertema dengan iringan muzik.
·         Pastikan pergerakan dilakukan secara cannon (pergerakan yang berterusan dan beralun).

·         Kumpulan yang membuat pergerakan paling kreatif dan baru akan dinobatkan sebagai juara.
5 kumpulan = 8 orang/kumpulan
 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas
Laptop, muzik dan pembesar suara (1)

Catatan:
·         Guru akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
·         Setiap kumpulan akan membuat persembahan selama 30saat – 60 saat.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Lakukan aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
·         Semasa melakukan pergerakan bersama muzik, ikut rentak muzik.

·         Kita perlu bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan untuk membuat persembahan di hadapan rakan-rakan.

·         Mengenal pasti pergerakan-pergerakan robot yang lain.  
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






Tiada ulasan: