Khamis, 14 Ogos 2014

RPH PJ Tahun 3 KSSR (Mari Bergerak)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          23 Julai 2014 (Rabu)
Masa                :         0830 – 0900   
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 3 Alamanda  
Bilangan Murid :         40 orang (15 orang lelaki, 25 orang perempuan)
Fokus Pembelajaran: Berkebolehan melakukan pergerakan mengikut tempo.
Tajuk                : Mari Bergerak 
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 2.4.2, 5.2.1 & 5.4.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan rangkaian pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor mengikut tempo.

            Kognitif :          i.  mengenal pasti pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor yang sesuai dalam satu rangkaian.      
                       
Afektif:            i.  melibatkan diri dan mengambil bahagian secara aktif.
                       ii. memilih sendiri rakan untuk membentuk kumpulan.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah mengikuti pergerakan berirama pada pengajaran lepas.     
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Muzik

BSPP : Laptop, muzik, pembesar suara (1), tali skipping (20),

EMK: Kreativiti dan inovasi







BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Permainan kecil “Cabaran Tali”






2.    Regangan dinamik bersama muzik










·         Sisi menghadap tali, lompat dari sisi ke sisi melepasi tali secara zig-zag.
·         Ulang cabaran tersebut beberapa kali.
·         Melompat melepasi tali dengan pelbagai cara lompatan.

Lakukan regangan dengan kiraan 8 dengan iringan muzik:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.


 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid


Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
Lokomotor Berirama















3.    Aktiviti 2
Pergerakan Bukan Lokomotor Mengikut Detik


·         Aktiviti hari ini ialah pergerakan berirama iaitu “Mari Bergerak”.


·         Bentuk objek berdasarkan tema (kenderaan, haiwan, buah-buahan dan pakaian) menggunakan tali.
·         Lakukan pergerakan lokomotor mengelilingi bentuk tali sambil menepuk tangan mengikut tempo lagu ‘Suasana Pagi’.
·         Guru memberi markah kepada persembahan kumpulan yang terbaik.

Fokus Pembelajaran:
      I.        Bergerak mengikut kiraan atau tempo yang dibuat bersama-sama.


·         Melakukan aktiviti pergerakan bukan lokomotor mengikut detik :

·         Bahagian A - ulang dua kali
• “Sentuh kaki, sentuhlah kaki
(Bongkokkan badan dan sentuh
kaki, luruskan badan)
• “Kilaskan badan, kilaskan
badan
(Kilas badan ke kanan dan ke kiri)
• “Ayun tangan, ayun ke atas
Ayun tangan, ayun ke bawah

·         Bahagian B:
• “Sentuh kaki, sentuhlah
sayang
• “Kilaskan badan, kilaskan
badan
Lompat sebelah kaki”
·         “Lompatlah lagi”

Fokus Pembelajaran:
·         Bergerak mengikut kiraan atau tempo yang dibuat bersama-sama.
·         Detik ialah unit masa.
















 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
















Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.















Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Pembetulan dilakukan sehingga murid dapat melakukan pergerakan dengan betul.

Kemuncak
(7 minit)
Bulatan Berirama
·         Murid dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan menepuk tangan mengikut detik sambil menyanyi lagu “Bangun Pagi”.
·         Satu kumpulan lagi melakukan pergerakan seperti aktiviti 2.
·         Tukar peranan.

·         Tepukan yang kuat dan nyanyian yang paling nyaring akan dinobatkan sebagai pemenang persembahan.  

  M     M     M     M     M     M

  M                                    M

  M     M     M     M     M     M


                      G
 










Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Laptop, muzik & pembesar suara (1)

Catatan:
·         Guru akan menunjukkan demonstrasi menggunakan 1 kumpulan dahulu. 
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan





2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor





2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran




3. Kerja Susulan
1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.


·         Bergerak mengikut tempo lagu yang disediakan untuk mendapatkan pergerakan yang kemas dan teratur.
·         Kenal pasti yang manakah pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.

·         Kita perlu bekerjasama dalam satu kumpulan untuk membuat persembahan yang baik.
·         Perlu berani berdiri di hadapan rakan-rakan semasa melakukan persembahan.

·         Melakukan latih tubi di rumah atau mengakses internet berkaitan pergerakan berirama.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

Tiada ulasan: