RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 23 Julai 2014 (Rabu)
Masa
: 0830 – 0900
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 3 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang (15 orang lelaki, 25 orang perempuan)
Fokus Pembelajaran:
Berkebolehan melakukan pergerakan mengikut tempo.
Tajuk
: Mari Bergerak
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 2.4.2, 5.2.1 & 5.4.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan
rangkaian pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor mengikut tempo.
Kognitif : i. mengenal
pasti pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor yang sesuai dalam satu rangkaian.
Afektif: i. melibatkan
diri dan mengambil bahagian secara aktif.
ii. memilih sendiri rakan untuk membentuk kumpulan.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah mengikuti pergerakan
berirama pada pengajaran lepas.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Muzik
BSPP : Laptop,
muzik, pembesar suara (1), tali skipping (20),
EMK: Kreativiti dan inovasi
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Permainan kecil “Cabaran Tali”
2. Regangan dinamik bersama muzik
|
·
Sisi menghadap tali, lompat dari sisi ke sisi melepasi tali secara
zig-zag.
·
Ulang cabaran tersebut beberapa kali.
·
Melompat melepasi tali dengan pelbagai cara lompatan.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8 dengan iringan muzik:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
Lokomotor Berirama
3. Aktiviti 2
Pergerakan Bukan Lokomotor Mengikut Detik
|
·
Aktiviti hari
ini ialah pergerakan berirama iaitu “Mari Bergerak”.
·
Bentuk objek
berdasarkan tema (kenderaan, haiwan, buah-buahan dan pakaian) menggunakan
tali.
·
Lakukan pergerakan
lokomotor mengelilingi bentuk tali sambil menepuk tangan mengikut tempo lagu
‘Suasana Pagi’.
·
Guru memberi markah
kepada persembahan kumpulan yang terbaik.
Fokus Pembelajaran:
I.
Bergerak
mengikut kiraan atau tempo yang dibuat bersama-sama.
·
Melakukan aktiviti
pergerakan bukan lokomotor mengikut detik :
·
Bahagian A - ulang dua
kali
• “Sentuh
kaki, sentuhlah kaki”
(Bongkokkan
badan dan sentuh
kaki,
luruskan badan)
• “Kilaskan
badan, kilaskan
badan”
(Kilas
badan ke kanan dan ke kiri)
• “Ayun
tangan, ayun ke atas”
• “Ayun
tangan, ayun ke bawah”
·
Bahagian B:
• “Sentuh
kaki, sentuhlah
sayang”
• “Kilaskan
badan, kilaskan
badan”
• “Lompat
sebelah kaki”
·
“Lompatlah
lagi”
Fokus Pembelajaran:
·
Bergerak
mengikut kiraan atau tempo yang dibuat bersama-sama.
·
Detik
ialah unit masa.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Pembetulan
dilakukan sehingga murid dapat melakukan pergerakan dengan betul.
|
||
Kemuncak
(7 minit)
|
Bulatan Berirama
|
·
Murid dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan menepuk tangan
mengikut detik sambil menyanyi lagu “Bangun Pagi”.
·
Satu kumpulan lagi melakukan pergerakan seperti aktiviti 2.
·
Tukar peranan.
·
Tepukan yang kuat dan nyanyian yang paling
nyaring akan dinobatkan sebagai pemenang persembahan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Laptop, muzik & pembesar suara (1)
Catatan:
·
Guru
akan menunjukkan demonstrasi menggunakan 1 kumpulan dahulu.
|
||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan kognitif
&
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Bergerak
mengikut tempo lagu yang disediakan untuk mendapatkan pergerakan yang kemas
dan teratur.
·
Kenal
pasti yang manakah pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.
·
Kita perlu
bekerjasama dalam satu kumpulan untuk membuat persembahan yang baik.
·
Perlu
berani berdiri di hadapan rakan-rakan semasa melakukan persembahan.
·
Melakukan latih
tubi di rumah atau mengakses internet berkaitan pergerakan berirama.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan