RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 7 Mac 2014 (Jumaat)
Masa :
0930
– 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6
Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan
lakuan yang betul.
Tajuk
: Memintas dan Menguasai
Bola
Standard Pembelajaran : 1.6.4, 2.6.4 & 5.4.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan pergerakan mengadang dengan
membayangi pergerakan lawan.
Kognitif : i. mengenalpasti kedudukan pengadang yang sesuai
semasa membayangi pergerakan pihak lawan.
Afektif: i. melakukan aktiviti menerima bola secara
berpasangan.
ii. memperlihatkan rasa
seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menjadi benteng semasa
bermain bola atau mengikuti pergerakan pihak lawan semasa bermain.
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Ekor kertas (40), bola (13), skital (16)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Permainan
simulasi “Cabut bulu ekor”
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Setiap seorang akan diberikan ekor kertas dan
letakkan atau selitkan di belakang seluar.
2. Murid perlu beruasaha
mengelak ekor daripada dirampas oleh rakan-rakan yang lain.
3. Sekiranya ekor
dirampas, murid itu dikira mati atau terkeluar daripada permainan.
4. Bermain di
kawasan yang ditetapkan sahaja.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
M M M M
M M
M M
M M M M
M M M M
M M
G
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Ekor kertas (40)
|
||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 (Monyet-monyet)
3.
Aktiviti
2 (Pintas bola itu)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah memintas dan menguasai bola.
1.
Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan
dua orang rakan akan menghantar bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh
monyet.
2. Monyet perlu
berusaha untuk memintas dan menguasai bola tersebut dengan cara merampas bola
atau mengejar bola tersebut.
·
Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh
monyet.
Fokus Pembelajaran:
·
Lihat
arah pergerakan bola sebelum memintas bola tersebut.
·
Berada
dekat dengan pihak lawan untuk memintas bola.
·
Buat
satu bulatan yang besar.
·
Satu
kumpulan akan berada di tengah sebagai pemintas.
·
Pintas
bola yang dihantar dengan cara menangkap dan mengejar bola apabila dihantar.
·
Pemintas
yang berjaya memintas bola akan menjadi pembaling.
Fokus Pembelajaran:
·
Gunakan
tangan, kaki atau badan untuk memintas bola yang dihantar.
·
Lihat
arah pergerakan bola dan berada dekat dengan penerima hantaran untuk
memudahkan pintasan.
|
13
kumpulan = 3 orang/kumpulan
M M M M
M M
X X X X X
X
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Pembaling
X = Pemintas
|
Bola (13)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi memintas dan menguasai bola.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi cara memintas.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Kawal Kota”
|
·
Murid dalam dua kumpulan kecil.
·
Setiap pasukan cuba menjatuhkan susunan skital
pasukan lawan.
·
Pasukan yang berjaya menjatuhkan semua skital
atau yang paling banyak dikira pemenang.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke
stor sukan.
|
|
Bola (1), skital (16)
|
||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Pintas
bola menggunakan tangan, kaki dan anggota badan yang lain.
·
Lihat
arah pergerakan bola dan berada dekat dengan penerima atau penghantar untuk
memintas bola.
·
Kita perlu
bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi
kejayaan.
·
Boleh mula
bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan
kemahiran ini.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan