RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 1 April 2014 (Selasa)
Masa
: 0830 - 0900 (30 minit)
Tempat :
Dataran Sekolah
Tahun(Kelas) : 5
Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kecergasan
Tajuk
: 1.7 Kuasa
Sub-tajuk :
Lonjak Sambil Membaling Bola
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melonjak sambil membaling bola menggunakan
bola baling sebanyak 3 daripada 5 percubaan dengan tepat dan betul.
ii. melonjak
sambil membaling bola dengan pantas sebanyak 3 daripada 5 percubaan ke arah
gol.
Kognitif :
i. menyatakan sekurag-kurangnya 3 otot utama
yang terlibat semasa melakukan aktiviti melonjak sambil membaling dengan betul.
ii. menyatakan sekurang-kurangnya 3 aspek
keselamatan semasa melakukan aktiviti kuasa dengan betul.
Afektif:
i. menunjukkan perasaan seronok semasa
menjalani aktiviti melonjak sambil membaling ke arah sasaran.
ii.
mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah melakukan aktiviti
melonjak sambil merejam bola pada pengajaran lepas.
Penerapan nilai
: Bekerjasama
Penggabungjalinan:
Pendidikan Moral
BSPP : Bola baling
(20), bangku gimnastik (2), skital & kon (16), kayu hoki (8)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||
Permulaan
(5 minit)
|
|
·
Buat satu barisan lurus secara melintang
mengikut pasangan masing-masing.
·
Baling bola ke arah rakan secara perlahan.
·
Tangkap bola yang dibaling oleh rakan.
·
Baling bola ke arah rakan pada kelajuan
yang sederhana laju.
·
Baling bola ke arah rakan dengan pantas.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·
Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·
Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·
Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G =
Guru
M = Murid
|
Bola baling (20)
|
||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(Lari, lonjak
bangku gimnastik dan baling ke arah gol)
(7 minit)
Perkembangan
2
(Lonjak dan
baling ke arah gol)
8 minit
|
(Lari, lonjak bangku gimnastik dan baling ke arah gol)
(Lari, lonjak bangku gimnastik dan baling ke arah gol)
(Lonjak dan baling ke arah gol)
(Lonjak dan baling ke arah gol)
|
·
Mengapa kamu baling bola
secara perlahan, sederhana laju dan laju.
·
Tajuk pelajaran pada hari
ini ialah “Kuasa” iaitu “Melonjak sambil membaling bola”.
·
Lari sambil membawa bola ke
arah bangku gimnastik.
·
Pijak bangku gimnastik guna
sebelah kaki dan lonjak.
·
Semasa melonjak, lutut
dibengkokkan sebelum diluruskan dan tolak dengan kuat ke atas.
·
Semasa berada di udara,
ayunkan tangan yang memegang bola ke belakang.
·
Baling bola ke arah gol
dengan laju.
·
Ikut lajak.
·
Bengkokkan lutut semasa
mendarat.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Lari ke arah bangku
gimnastik bersama bola dan lonjak di atas bangku gimnastik menggunakan
sebelah kaki.
·
Lutut dibengkokkan sebelum
diluruskan dan tolak dengan kuat ke atas.
·
Semasa di udara, ayunkan
tangan yang memegang bola ke belakang.
·
Baling bola ke arah gol
dengan laju.
·
Ikut lajak.
·
Bengkokkan lutut semasa
mendarat.
·
Berhati-hati semasa
melakukan aktiviti dan lihat rakan sebelum mengambil bola.
·
Lari sambil membawa bola ke
arah garisan.
·
Lonjak apabila tiba di
garisan dan baling bola ke arah kawasan gol dengan kuat.
·
Semasa melonjak, lutut
dibengkokkan sebelum diluruskan dan tolak dengan kuat ke atas.
·
Gerakkan tangan dari
belakang ke hadapan untuk merejam bola.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Lari sambil membawa bola ke
arah garisan.
·
Lonjak apabila tiba di
garisan dan baling bola ke arah kawasan gol dengan kuat.
·
Semasa melonjak, lutut
dibengkokkan sebelum diluruskan dan tolak dengan kuat ke atas.
·
Gerakkan tangan dari belakang
ke hadapan untuk membaling bola.
·
Lihat ke arah sasaran
sebelum melakukan balingan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Bangku gimnastik
|
Bola baling (20), bangku gimnastik (2)
Bola baling (20)
|
||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan kecil
“Lonjak sambil membaling bola berhalangan ”
|
·
Dalam kumpulan berlima.
·
Lari ke arah sasaran sambil
membawa bola.
·
Apabila tiba di halangan,
lonjak melepasi halangan.
·
Terdapat 3 kategori
halangan, iaitu rendah, sederhana dan tinggi.
·
Semasa melepasi halangan
ketiga, baling bola ke arah rakan semasa berada di udara.
·
Ulang semula daripada
permulaan sekiranya halangan terjatuh.
·
Kumpulan pertama yang
berjaya menamatkan permainan dengan pantas adalah pemenang.
|
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G =
Guru
M = Murid
|
Bola baling (8), bangku gimnastik (2),
skital & kon (16), kayu hoki (8)
|
||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1.
Menyejukkan
Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
·
Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Kuasa bermaksud kebolehan melakukan suatu pergerakan yang pantas dengan
daya maksimum dalam masa yang singkat.
·
Melonjak sambil membaling sama ada dengan pantas atau kuat adalah salah
satu aktiviti yang melibatkan kuasa.
·
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan
kecil.
·
Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti
kumpulan.
·
Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan.
·
Mencari jenis-jenis sukan yang banyak menggunakan kuasa.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan