RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 21 Februari 2014 (Jumaat)
Masa :
0930
– 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6
Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan
lakuan yang betul.
Tajuk
: Menghantar bola
Standard Pembelajaran : 1.6.1, 2.6.1 & 5.2.4
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. menghantar bola ke pelbagai jarak dan arah
menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan.
ii. menghantar bola pada jarak yang dekat ke jauh
menggunakan bola kertas dan menghantar menggunakan anggota tangan.
Kognitif : i. mengenal pasti aplikasi daya semasa
menghantar dan menerima bola pada pelbagai jarak.
ii.
mengenalpasti daya semasa menghantar dan menerima bola jarak dekat dan
jauh.
Afektif: i. menerima cabaran dan berasa seronok semasa
melakukan aktiviti menghantar bola.
Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah membaling bola
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Matematik
BSPP :
Bola kertas (13), gelung rotan (5)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Permainan simulasi “Monyet-monyet”.
2. Regangan dinamik
|
1.
Bertiga, ambil sebiji bola.
2.
Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan
melambung bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
3.
Monyet perlu sentiasa mengejar bola yang dilambung.
4.
Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh monyet.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.
Lari anak apabila diberi arahan dan lari pecut setempat apabila wisel
ditiup.
|
13 kumpulan = 3 orang/kumpulan
M M M M
M M
X X X X X
X
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Bola kertas (13)
|
||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Short
Pass relay)
3. Aktiviti 2
(Long
Pass relay)
|
·
Aktiviti hari
ini ialah pergerakan berirama iaitu “Menghantar bola”.
·
Seorang
murid berada di dalam gelung rotan manakala yang selebihnya berada dalam
barisan dengan jarak 3 meter.
·
Hantar
bola dari dalam gelung kepada murid dalam barisan.
·
Apabila
terima bola, lari ke gelung rotan dan hantar kepada rakan seterusnya.
·
Murid yang
sudah menghantar berlari ke arah belakang barisan.
Fokus Pembelajaran:
I.
Pastikan
siku dibengkokkan sebelum menghantar.
II.
Lihat arah
atau sasaran terlebih dahulu sebelum menghantar.
·
Seorang
murid berada di dalam gelung rotan manakala yang selebihnya berada dalam
barisan dengan jarak 7 meter.
·
Hantar
bola dari dalam gelung kepada murid dalam barisan.
·
Apabila
terima bola, lari ke gelung rotan dan hantar kepada rakan seterusnya.
·
Murid yang
sudah menghantar berlari ke arah belakang barisan.
Fokus Pembelajaran:
·
Pastikan
siku dibengkokkan sebelum menghantar.
·
Lihat arah
atau sasaran terlebih dahulu sebelum menghantar.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola kertas (5), gelung rotan (5)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid
selesa melakukan aktiviti.
|
||
Kemuncak
(7 minit)
|
“Kepungan Bola Beracun”
|
·
1 kumpulan sebagai penyerang dan kumpulan kedua sebagai
pemangsa.
·
Kumpulan penyerang bina satu bulatan besar.
·
Kumpulan pemangsa perlu berada di dalam bulatan
tersebut.
·
Dalam masa 1 minit, kumpulan penyerang perlu cuba
membaling ke arah pemangsa yang berada di tengah bulatan untuk dimatikan.
·
Baling ke arah badan bermula daripada paras dada
ke kaki sahaja.
·
Dilarang membaling ke arah kepala.
·
Lakukan sebanyak 3 ulangan setiap kumpulan.
·
Kumpulan yang berjaya membunuh pemangsa paling
banyak dikiran pemenang.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun
alatan.
|
4 kumpulan = 10 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid Pemangsa
= Murid Penyerang
|
Bola kertas (13)
Catatan:
·
Guru
akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
|
||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Pastikan
siku dibengkokkan sebelum menghantar bola.
·
Beri
perhatian kepada sudut pelepasan bola apabila menghantar.
·
Kita perlu
bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan.
·
Boleh mula
bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan
kemahiran ini.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan