Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ Tahun 4 KSSR (Menghantar Bola)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          21 Februari 2014 (Jumaat)
Masa               :          0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda  
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6  Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Menghantar bola  
Standard Pembelajaran : 1.6.1, 2.6.1 & 5.2.4
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  menghantar bola ke pelbagai jarak dan arah menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan. 
ii. menghantar bola pada jarak yang dekat ke jauh menggunakan bola kertas dan menghantar menggunakan anggota tangan.

            Kognitif :          i.  mengenal pasti aplikasi daya semasa menghantar dan menerima bola pada pelbagai jarak.
                                   ii. mengenalpasti daya semasa menghantar dan menerima bola jarak dekat dan jauh. 
                                  
Afektif:            i.  menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti menghantar bola.

Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah membaling bola
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Matematik

BSPP : Bola kertas (13), gelung rotan (5)

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Permainan simulasi “Monyet-monyet”. 









2.    Regangan dinamik










1.    Bertiga, ambil sebiji bola.
2.    Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan melambung bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
3.    Monyet perlu sentiasa mengejar bola yang dilambung.
4.    Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh monyet.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.    Lari anak apabila diberi arahan dan lari pecut setempat apabila wisel ditiup.
13 kumpulan = 3 orang/kumpulan
 

  M         M         M        M      M      M


  X          X          X         X       X       X


  M         M         M        M      M      M

                          G 


  M     M     M     M     M     M

  M     M     M     M     M     M

  M     M     M     M     M     M


                      G
 
 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet

Bola kertas (13)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)

















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
(Short Pass relay)

















3.    Aktiviti 2
(Long Pass relay)

·         Aktiviti hari ini ialah pergerakan berirama iaitu “Menghantar bola”.


·         Seorang murid berada di dalam gelung rotan manakala yang selebihnya berada dalam barisan dengan jarak 3 meter.
·         Hantar bola dari dalam gelung kepada murid dalam barisan.
·         Apabila terima bola, lari ke gelung rotan dan hantar kepada rakan seterusnya.
·         Murid yang sudah menghantar berlari ke arah belakang barisan.

Fokus Pembelajaran:
      I.        Pastikan siku dibengkokkan sebelum menghantar.
    II.        Lihat arah atau sasaran terlebih dahulu sebelum menghantar.

·         Seorang murid berada di dalam gelung rotan manakala yang selebihnya berada dalam barisan dengan jarak 7 meter.
·         Hantar bola dari dalam gelung kepada murid dalam barisan.
·         Apabila terima bola, lari ke gelung rotan dan hantar kepada rakan seterusnya.
·         Murid yang sudah menghantar berlari ke arah belakang barisan.

Fokus Pembelajaran:
·         Pastikan siku dibengkokkan sebelum menghantar.
·         Lihat arah atau sasaran terlebih dahulu sebelum menghantar.








 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid




Bola kertas (5), gelung rotan (5)



Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid selesa melakukan aktiviti.



Kemuncak
(7 minit)
“Kepungan Bola Beracun”
·         1 kumpulan sebagai penyerang dan kumpulan kedua sebagai pemangsa.
·         Kumpulan penyerang bina satu bulatan besar.
·         Kumpulan pemangsa perlu berada di dalam bulatan tersebut.
·         Dalam masa 1 minit, kumpulan penyerang perlu cuba membaling ke arah pemangsa yang berada di tengah bulatan untuk dimatikan.
·         Baling ke arah badan bermula daripada paras dada ke kaki sahaja.
·         Dilarang membaling ke arah kepala.
·         Lakukan sebanyak 3 ulangan setiap kumpulan.
·         Kumpulan yang berjaya membunuh pemangsa paling banyak dikiran pemenang.

·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun alatan.






4 kumpulan = 10 orang/kumpulan
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid Pemangsa
        = Murid Penyerang
Bola kertas (13)





Catatan:
·         Guru akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor



2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Pastikan siku dibengkokkan sebelum menghantar bola.
·         Beri perhatian kepada sudut pelepasan bola apabila menghantar.

·         Kita perlu bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan.

·         Boleh mula bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan kemahiran ini.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: